Viimeisellä luennolla käsittelimme
johtamisen vallasta, päätöksenteosta ja organisaatiorakenteista.
Luennon lopuksi prodessori Taina Savolainen tuli kertomaan meille
luottamusjohtajuudesta.
Keskustelimme luennolla siitä mitä valta on ja miten se ilmenee eri
tilanteissa. Valta määritellään toimijoiden muutokseksi toteuttaa
omaa tahtoaan sosiaalisessa tilanteessa, myös muiden vastustuksesta huolimatta.
Toimijat voivat olla yksilöitä tai useampien ihmisien muodostamia
kokonaisuuksia. Henkilöllä oleva valta perustuu usein henkilön
asemaan organisaatiossa. Tällainen organisaatiorakenteeseen
liittyvä auktoriteetti ja sen oikeutus onkin mielenkiintoista ja
puhuimmekin ihmiskunnan historiasta löytyvän monia surullisia esimerkkejä,
kun valta-asemassa olevan henkilön käskyjä totellaan. Itselle vahvin esimerkki tällaisesta
rakenteellisesta vallasta on armeija-ajoilta. Armeijassa esimiessuhteet ovat
tarkasti määriteltyjä ja ylempää
tulevia käskyjä tulee totella täsmällisesti
tai seurauksena on rangaistus. Tällainen ehdottomuus on perusteltua,
sillä mahdollisessa sotatilanteessa se on ainoa mahdollinen tapa
johtaa ja saada joukon toimimaan halutulla tavalla. Kaikki armeijan käyneet
ovat varmasti törmänneet puhkikulutettuun sanontaan ”paska
valuu alaspäin”. Sanonta kertoo yleisestä
asenteesta näin täsmällistä valtarakennetta kohtaan. Armeijassa
ei myöskään tule kyseenalaistaa mitään
käskettyä. Tämä on siinä mielessä ongelmallista, että
jos ylemmän tason henkilö ohjaa toimintaa väärään
suuntaan ja se olisi vielä korjattavissa, käskyn
saajalla voi olla suuri kynnys ehdottaa vaihtoehtoista, usein parempaa
ratkaisua. Armeijan byrokraattisuus
tarjoaa esimiehille mahdollisuuden käyttää valtaa väärin
ja ainakin itse koin saaneeni eräältä ylemmän tason henkilöltä
äärimmäisen epäreilua kohtelua. Tällaisen
kohdattuaan varusmies saattaa kipsata opetetun ajattelutavan takia ja jättää
asian kertomatta eteenpäin. Rakenteellinen valta vaatiikin
vallankäyttäjältä ehdotonta vastuullisuutta ja
oikeudenmukaisuutta. Intistä löytyy myös vastineeksi paljon ihmisläheisempää
johtamistyyliä edustavia henkilöitä.
Tästä voin antaa esimerkkinä
oman johtajakauteni joukkueen kouluttajan. Pidän häntä ehdottomasti eräänä
johtajaesikuvistani. Harjoituksessa ollessamme hän kysyi aina meidän
johtajien mielipidettä asioihin, antoi meidän
itsenäisesti suunnitella ja toteuttaa meille annettuja tehtäviä,
neuvoi tarvittaessa ja antoi loistavaa rakentavaa palautetta. Hänellä
ei ollut tarvetta pönkittää omaa esimiesasemaansa turhalla juoksuttamisella
vaan toiminnassa keskityttiin aina itse asiaan. Jos jokin meni pitkin seiniä,
hommat tehtiin uudestaan hyvässä hengessä. Koen itse oman johtamistyylini
varsin samanlaiseksi ja annoinkin ryhmäni jäsenille mahdollisuuden vaikuttaa
toimintaamme, millä sain luotua motivaatiota ja hyvää
yhdessä tekemisen henkeä ryhmäni keskuuteen.
Luennolla käsiteltiin myös
organisaatioiden rakenteita ja sitä miksi eri organisaatiot usein
samankaltaistuvat. Menestystä usein jäljitellään ja hyväksitodettuja
toimintatapoja otetaan niissä onnistuneilta organisaatioilta. Myös
laatuajattelu yhdenkaltaistaa organisaatioita. Pohdimme ryhmämme
kesken, että vaikka tällaista samankaltaistumista varmasti
onkin, ei se voi jatkua loputtomiin. Organisaatiot ovat kuitenkin keskenään
niin erilaisia erilaisten toimintaympäristöjen ja kulttuurien takia, ettei
samankaltaistumista voi tapahtua loputtomiin. Ne ovat myös
ihmisten, joista jokainen on yksilöllinen, muodostamia, joten jokainen
organisaatio on omankaltaisensa.
Luennon lopuksi professori Tiina Savolainen kertoi meille
lyhyesti ihmisten välisestä luottamuksesta ja sen tärkeydestä
työelämässä. Hänen osuutensa jäi
valitettavasti kohtalaisen lyhyeksi ja olisimme mielellämme
kuulleet vielä enemmän aiheesta. Savolaisen puheista jäi
erityisesti mieleen osuus jossa hän kertoi luottamuksen syntyvän
aina kahden ihmisen välille ja on poikkeuksetta
vastavuoroista. Arvelemme luottamuksen olevan elinehto toimivalle
johtosuhteelle. Alaisen luottamattomuus esimieheen aiheuttaa pahan kommunikaatiokatkoksen
ja pahimmassa tapauksessa luottamuspula saattaa johtaa tilanteeseen, jossa
alainen tekee täysin päinvastoin, kun häntä
on ohjeistettu. Johtajan luottamattomuus alaistaan kohtaan taas johtaa
jatkuvaan tarkkailuun ja työilmapiirin täydelliseen
tulehtumiseen.
-P
-P
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti