Johtaminen on kulkenut pitkän matkan teollistumisen ajoista kohti
nykyaikaa. Aiemmin työ oli usein yksitoikkoista ja
mekaanista, eikä työtehtävien suorittamiseen tarvinnut käyttää
luovaa ajattelua. Nykyisin kuitenkin työn luonteen muututtua enemmän
tietotaitoa ja henkilökohtaista luovuutta vaativaan
suuntaan, eivätkä vanhat keinot enää
päde. Tämän päivän työntekijä on itseään ja toisiaan arvostava, omaan
osaamiseen ja sen kehittämiseen sekä
jakamiseen sitoutunut muutoksen tekijä. Yritysten osaaminen muodostuu henkilöstön
tiedoista ja taidoista, arvoista ja asenteista, sekä
verkostoista. Nykyaikaisessa
tietotaitotyössä onkin tärkeää ihmisläheinen ja kannustava johtamistyyli,
jolla johdettavien henkinen pääoma saadaan organisaation käyttöön
parhaalla mahdollisella tavalla.
Vertailimme luennolla kovan ja pehmeän
HR:n eroja. Teoria X:n mukaan ihmiset ovat resursseja ja ovat hitaita, jos heitä
ei kontrolloida tarkasti. Tällainen Michiganin koulukunnan
mukainen ajattelu edustaa kovaa HR:ää. Pehmeässä HR-johtamisessa taas ihmiset ovat
enemmän kun resursseja ja etsivät tyydytystä ja
merkitystä työssään (teoria Y). Tällaista
ajattelua edustaa Harvardin koulukunta. Keskustelimme porukalla eri
HR-koulukuntien soveltuvuudesta erilaisiin tilanteisiin. Kova HR sopii mielestämme
paremmin töihin, jossa työtehtävät ovat kohtalaisen yksinkertaisia ja
työnteko ei vaaldi tekijältään paljoa ongelmanratkaisutaitoa ja
luovuutta. Ihmisten määrittely pelkästään
resursseiksi kuulostaa kohtalaisen kylmältä ja sopimattomalta nykyaikaiseen työympäristöön,
on työnkuva minkälainen tahansa. Yksinkertaisessakin työssä
henkilöstön henkiset voimavarat ja
persoonallisuus tulee huomioida. Esimerkiksi käy hyvin viimekesäinen
kesätyöni kaupan kassalla. Kassatyö
sisältää paljon toistoja, eikä
vaadi kauheasti järkeilyä, mutta se on myös paljon enemmän.
Lähikaupassa käy miltei päivittäin
samat asiakkaat ja työnkuva sisältää
paljon rupattelua ja tämän asiakassuhteen hoitamista. Jos
kuitenkin olisin kauppiaan papereissa ainoastaan resurssi, ei se motivoisi
minua kauheasti yrittämään miellyttää
kaupan asiakkaita. Kaupan henkilökunnan ja asiakkaiden välille
syntyy eräänlainen kaveruussuhde. Eikö tällainen suhde voisi olla nähtävissä
henkilöstön henkisenä pääomana?
Jos esimerkiksi siirtyisin toiseen lähikauppaan, seurasivatko
vakioasiakkaatkin perässä, koska ovat tottuneet asioimaan
kanssani? Pehmeä HR taas sopii hyvin nykyaikaisten
organisaatioiden toimintaan, jossa ihmisten henkisen pääoman
hyödyntäminen on äärimmäisen
tärkeää. Ryhmämme mielestä
kahtiajako kovaan ja pehmeään HR:ään tuntuu hieman mustavalkoiselta,
sillä kyse on kuitenkin ihmisistä ja heidän rooleistaan organisaatioissa jotka
vaihtelevat paljon. Arvelimme mallien sijoittamisen tosielämään
näin pelkistettyinä olevan hankalaa.
Puhuimme luennolla henkilöstöresurssien johtamisen ydintehtävistä
ja siitä mitä suurten yritysten HR-osastot
rekrytoivat henkilöstöä yritykseen. Tämä
aihe oli mielenkiintoinen ja meille avautui hyvin, kuinka oikeanlainen HRJ voi
tuoda ehdotonta kilpailuetua yritykselle. Oikeanlaisten työntekijöiden
löytäminen, kouluttaminen ja sitouttaminen
yrityksen strategiaan voi luoda yritykseen verrattoman harmonian. Jos HR on
toteutettu ansiokkaasti, seurauksena on usein loistava yhteishenki ja viihtyisä
työympäristö. Tämä on jo pelkästään
työnteon miellyttävyyden takia tavoiteltavaa, mutta myös
harmonisesti toimiva työyhteisö saa aikaan käsittämättömän
hyviä tuloksia. Hyvä työilmapiiri saa myös
pysymään työpaikassa, mikä taas
on yritykselle äärimmäisen iso etu, sillä
eronneiden työntekijöiden paikkojen täyttäminen
ja uuden henkilöstön uudelleenkouluttaminen vie
voimavaroja muulta yritystoiminnalta. Jatkuvasti vaihtuva henkilöstö
tuo myös epätasapainoa työpaikalle.
Onnistunut HR saakin työpaikan yhteispelin kulkemaan mestaruusvauhdissa
olevan kiekkojoukkueen tavoin: jokaisella on oma rooli, yhteishenki on loistava
ja tahtotila voittoa kohti valtava.
-P
-P
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti