Jokaisessa
organisaatiossa on oma kulttuurinsa. Kulttuuria on taukotavat työntekijöiden
kesken tai vuorovaikutustaidot ylimmänjohdon ja työntekijöiden välillä.
Organisaatiokulttuuri voidaan jakaa kolmeen eri alueeseen; Ensimmäiseksi
artefakteihini. Niillä tarkoitetaan kalusteita, uniformuja tai ammattislangia.
Toinen alue, johon organisaatiokulttuuri voidaan jakaa on kannatetut arvot.
Näillä tarkoitetaan työntekijöiden pysyviä ajatuksia ja uskomuksia asioista,
joihin heillä on tunneperäinen tarkoitus. Kolmas ja viimeinen alue, johon
organisaatiokulttuuri jaettu on perusolettamukset. Nämä ovat
organisaatiokulttuurin perus asiat ja koko kulttuurin ydin. Nämä asiat
muokkaantuvat itsestään ihmisten mielissä
ja luovat uusia kehyksiä kulttuuriin.
Organisaatiokulttuuri on jokaisessa
yrityksessä siis erilainen. Se muokkaantuu ajan kanssa ja samassa yhteisössä
toimivat ovat omaksuneet kulttuurin. Jos yritykseen tulee uusi työntekijä tulee
hänen oppia niin sanotusti talon tavoille. Tällä tarkoitetaan, että uusi
työntekijä oppii yrityksen kulttuurin. Esimerkiksi kuinka ylimmän johdon saa
kiinni tai miten taukojen kanssa toimitaan. Mielestämme uusi työntekijä voi
kuitenkin tuoda jotain omaa ja uutta yrityksen kulttuuriin, minkä on todennut
toimiksi jossain toisessa organisaatiokulttuurissa. Kulttuureja voi sekoittaa
ja näistä syntyy aina uusia kulttuureja.
Organisaatioissa voi olla kulttuureja tai
normeja. Näiden käsitteiden ero mielestämme on se, että normit ovat ihmisen
mielissä olevia asioita eikä niitä voi välttämättä nähdä. Kulttuuria tosin voi
nähdä ja kokea esimerkiksi jonkun firman logo tai symboli on yrityksen
kulttuuria. Kulttuuria ovat myös erilaiset tarinat tai myytit. Meidän
ryhmässämme kaikki on suorittanut varusmiespalveluksen, joten näistä tarinoista
tai myyteistä saimme hyvän keskustelun aikaan liittyen varusmiespalvelukseen.
Kyseisessä ’’firmassa’’ kulttuuri rakentuu täysin tarinoiden, kertomusten ja
myyttien varaan, jotka sitten kulkeutuvat aina saapumiserältä saapumiserälle.
Esimerkiksi jotkut tarinat voivat olla kymmenien vuosien takaa. Uusia alokkaita
kannustetaan sillä, että Lasse Viren juoksi nopeimman ajan juoksutestissä ja
totta kai jokainen haluaa rikkoa hänen ennätyksensä. Myös lukuisia muita
kulttuuriin liittyviä asioita esiintyy armeijassa. Monet sanonnat, tavat toimia
ja symbolit ovat osa tätä Suomen parasta firmaa.
Luennolla puhuttiin organisaatiokulttuurin
tutkijoista nimeltä Peters ja Waterman (1982). He tutkivat
organisaatiokulttuurin vaikutuksista amerikkalaisissa yrityksissä. He tulivat
tutkimuksissaan siihen tulokseen, että hyvillä ja menestyvillä yrityksillä on
vahva organisaatiokulttuuri. Hyvä kulttuuri on mielestämme sellainen, minkä
ovat kaikki organisaation jäsenet ovat hyväksyneet ja omaksuneet tavat ja
yrityksen tavoitteet. Samalla heillä on yksimielisyys yrityksen tavoitteista.
Kuten Peters ja Waterman tutkimuksessaan totesivat, että hyvä yritys tarvitsee
vahvan organisaatiokulttuurin. Olemme tästä samaa mieltä, koska hyvän
kulttuurin omaavan työntekijät ovat omankin kokemuksemme perusteella paljon
motivoituneempia. Osa meistä on toiminut vahvan kulttuurin omaavissa
yrityksissä ja siellä oli mukava työskennellä ja motivaatio on paljon
korkeammalla kun yrityksissä, jossa kulttuuri ei ole niin vahvana.
Näin lopuksi otimme meidän jäsenelle tutun
organisaation Stockmannin. Siellä kulttuuria ovat aina samanlainen
pukeutuminen, hyvät kielitaidot myyjillä ja erittäin asiantunteva palvelu. Kun
taloon meni ensimmäistä kertaa, siellä perehdytettiin juuri näihin kulttuurille
tärkeisiin asioihin hyvin tarkasti. Näin Stockmann pitää heille tärkeistä
asioista huolta ja saa asiakkaansa samaistumaan heidän kulttuuriinsa. Näin
asiakaskin tietää millaista palvelua heidän liikkeistään aina saa. Tämä luo lisää
asiakassuhteita ja parantaa tulosta. Näin pääsemme siihen että yritykset,
joilla on vahva organisaatiokulttuuri, menestyvät keskimäärin paremmin.
-R
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti