sunnuntai

Viestinnästä ja tietämyksen organisaatiosta.

Viestintä on tärkeää. Viestintää tarvitaan jokapäiväisessä elämässä. Yksi tavoitteista kurssille oli selvittää, minkälainen on hyvä johtaja. Hyvä johtaja on varsin tilannesidonnainen käsite, mutta varmaa on se, että viestinnällä on iso rooli hyvän johtajan tunnusmerkeissä. Vuoden 2013 pääsykoekirjassa otettiin esille termit ”asioiden johtaminen” ja ”ihmisten johtaminen”. Asioiden johtaja käskee alaisiaan tekemään asioita, kun taas ihmisten johtaja ymmärtää mm. tunteiden, motivaation ja viestinnän eri tasojen merkityksiä. Muutamia vuosia työelämää nähneenä voimme todeta, että valitettavan usein varsinkin keskijohto ymmärtää viestinnän vain suorana käskentänä.

Viestintä voidaan jakaa sisäiseen ja ulkoiseen viestintään. Sisäisellä viestinnällä tarkoitetaan yrityksen sisällä ja eri tasoissa tapahtuvaa viestintää ja pohdimme sen liittyvän yrityksen tehokkuuteen ja laatuun. Ulkoisella viestinnällä tarkoitetaan yrityksestä ulospäin suunnattua viestintää. Ulkoinen viestintä on käytännössä markkinointia ja sen avulla on tarkoitus luoda kysyntää ja mielenkiintoa yritystä kohtaan. Johtamisen ja markkinoinnin rajan hämärtyessä viestinnän rooli kasvaa. Myös sosiaalisen median valtakauden alettua viestinnässä tulee painottaa etenkin varovaisuutta ja tarkkuutta. 


Luennolla organisaation oppiminen ja viestintä oli yhdistetty samaan luentoon. Oppivan organisaation koimme ryhmässämme olevan varsin olennaista. Oppiminen tapahtuu omien tai kilpailijoiden virheiden ja onnistumisien seuraamisesta. Mikäli talous ei olisi niin tilannesidonnaista, voisimme johtaa yrityksiä pelkästään kirjatietoon perustuvalla informaatiolla. Näin ei kuitenkaan ole, joten organisaatiot joutuvat jatkuvasti oppimaan omista ja muiden virheistä tai onnistumisista. Kilpailukyvyn kannalta on varsin olennaista, että yritykset pyrkivät kehittämään toimintaansa jatkuvasti.  Tajusimme oppimisen ja viestinnän yhteyden miettiessämme viestintää henkilökohtaisella tasolla. Oppiminen organisaatiossa lähtee aina yksilöistä ja varsinkin yksilökontakteissa viestinnän rooli painottuu. 

-J



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti