Kyseisellä luennolla avattiin tiimin käsitettä lisää ja
keskityttiin rooleihin tiimeissä. Aiheen tarkastelu aloitettiin käsittelemällä
Belbinin tiimirooleja. Erityisesti mieleen jäi se, että tietyt piirteet ovat enemmän
ominaisia yhdelle roolille kuin toiselle.
Belbinin mukaan tiimi tarvitsee erikoisosaajia, sillä tiimi
spesialisteja on aina tehokkaampi vaihtoehto kuin tiimi, jossa kaikki tekevät
vähän kaikkea. Belbin jakoikin tiimiroolit kolmen alakäsitteen alle;
ajatteluorientoituneisiin (tehdas, spesialisti, valvoja),
ihmisorientoituneisiin (koordinaattori, tiimipelaaja, resurssien tutkija) ja
toimintaorientoituneisiin (muotoilija, täytäntöönpanija, viimeistelijä). Jos
minut sijoitettaisiin nyt johonkin tiimiin, olisin luultavasti tiimipelaaja,
sillä olen tottunut toimimaan tiimissä kannustajana. Toisinaan toimin
koordinaattorinakin, ja ehkä myöhemmin työelämässä vielä useammin.
Muut ryhmän jäsenet näkivät itsensä pitkälti samoissa
rooleissa, sillä kenelläkään ei oikein ole ollut vielä kokemusta eikä taitoa
toimia esimerkiksi spesialistina tiimissä. Petteri näki itsensä hieman enemmän
itsensä koordinaattorinakin, sillä hän on ryhmästä ainoa, jolla on
johtajakoulutuksesta kokemusta armeijan kautta. Pohdimme myös, että tiimin
muiden jäsenten roolit saattavat vaikuttaa siihen, mihin rooliin tietty yksilö
sijoittuu. Jos esimerkiksi koordinaattorin virka on jo valittu, voi olla
viisaampaa sijoittua johonkin toiseen rooliin, vaikkei se välttämättä olisikaan
ihan omin rooli. Tässä vielä luentokalvoissakin esiintynyt video Belbinin tiimirooleista, jota selittää hyvin eri roolien merkityksen.
Itsessään konflikteista kaikilla ryhmän jäsenillä oli
jonkinlaisia kokemuksia. Etenkin armeijassa konfliktin muoto oli yleensä
pakottaminen. Itselläni ei yksilönä ollut juurikaan sananvaltaa asioissa,
ainakaan palveluksen alkuaikoina. Kun palvelus lähestyi loppua, ja joukkue
jaettiin 4-6 hengen tiimeihin, oli mahdollista vaikuttaa hieman itsekin
asioihin ja johtajat ottivat vastaan neuvoja ja mielipiteitä erinäisistä
asioista. Valitettavaa on, että olen törmännyt pakottamiseen myös työelämässä.
Pakottaminen oli ehkä hieman hienovaraisempaa, mutta jäi silti vaivaamaan
mieltä. Kokemukseni oli siis sellainen, että työpaikalle haluttiin joku jäämään
ylitöihin. Kukaan ”vanhoista” ei halunnut jäädä, joten esimieheni kysyi minulta
haluaisinko jäädä. Minulla oli jo päivää varten hiukan muita suunnitelmia,
joten aluksi kieltäydyin. Tähän esimieheni vastasi jotenkin, että ”sitten et
varmaan tule enää jatkossakaan töihin”. Tästä tuli todella huono fiilis, ja vasta
viikon töitä tehneenä jouduin nöyrtymään tähän ”kehoitukseen”. Toisaalta
samaisesta työpaikasta on myös positiivisia kokemuksia, esimerkiksi kun
päädyimme työvuorojärjestelyissä kaikkia tyydyttävään kompromissiin. Tällainen
tapahtuma kehittää ryhmän toimintaa ja sen harmoniaa, vaikkei kyseessä mikään
tiivis tiimi ollutkaan. Se toi kuitenkin kaikille positiivisen mielialan ja
ainakin hetken aikaa auttoi jaksamaan töissä.
Luennolla käytiin myös läpi eri johtamistyyppejä, muun
muassa transaktiojohtaminen, karismaattinen johtaminen ja muutosjohtaminen.
Transaktiojohtaja on ehkä konservatiivisin tyyppi näistä kolmesta, sillä
tällainen johtaja esimerkiksi noudattaa organisaation politiikkaa sekä arvoja
ja ovat vähemmän ihmisorientoituneita. Karismaattiset johtajat taas keskittyvät
juurikin ihmisläheiseen toimintaan, ja pyrkivät motivoimaan alaisiaan ja siten
edistää luottamuksen ilmapiiriä. Muutosjohtajat taas pyrkivät luomaan muutoksen
ilmapiirin organisaatioon. He saattavat kohdata työssään hieman muutosvastarintaa,
jos jotkin työntekijät eivät ole samaa mieltä asioista, joten heidän täytyy
osata vakuuttaa alaisensa muutoksen tarpeellisuudesta. Itselläni on kokemusta
lähinnä transaktiojohtajista johtuen aiemmista työpaikoistani. Osaltaan tähän
vaikuttanee myös se, että esimerkiksi edellinen työpaikkani oli perheyritys,
eikä esimies ollut käynyt minkäänlaista johtajakoulutusta. Tämä näkyi muun
muassa juuri hieman kireästä ja paikoittain jopa ärtyneestä ilmapiiristä ja
tästä johtuen paikoin tehottomasta toiminnasta, kun etenkin vanhemmat
työntekijät eivät totelleet esimiestä. Tästä mielestäni huomaa jälleen
koulutuksen merkityksen ja etenkin esimiehen käyttäytymisen vaikutuksen
alaisten ja sitä kautta koko yrityksen toimintaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti